21º Domingo do Tempo Comum: “Jesus ensina que a salvação é abraçar o seu projeto de amor e justiça pelo Reino”

Jesus está seguindo para Jerusalém, e para São Lucas isto significa que Ele está decidido a cumprir fielmente a vontade do Pai, mesmo que lhe custe a vida. Um dos seus ouvintes dentre a multidão pergunta a respeito do número dos que se salvam. Jesus não está preocupado com o número, mas aponta o caminho: “a porta estreita”. Na Sagrada Escritura usa-se muito a imagem da porta, por ser lugar de passagem e, ao mesmo tempo, de restrição da passagem. A principal imagem é aquela da entrada no banquete eterno, que significa ser salvo e participar da vida de Deus.

A “porta estreita” seleciona os que têm o direito de salvar-se. O evangelista João traz o ensinamento de Jesus quando Ele diz: “eu sou a porta; se alguém entrar por mim será salvo” (cf. Jo 10,9). Isto não significa que Deus selecione as pessoas, mas que as pessoas optam por caminhos ou portas diferentes. Então a salvação não acontece porque alguém conhece Jesus, ou senta-se à mesa com ele, ou ainda ouve os seus ensinamentos. Jesus ensina que a salvação vem quando alguém abraça o seu projeto de amor e justiça na construção do Reino, coloca-se no seu caminho como discípulo fiel que cumpre a sua Palavra. Por isso, talvez, Jesus tenha continuado a parábola falando o dono da casa que fechou a porta e, na insistência, respondeu: “afastai-vos de mim vós todos que praticais a injustiça”. É uma resposta dura para quem pretendia privilégios sem empenho pela justiça.

A segunda leitura fala de “frutos de paz e de justiça” para aqueles que aceitam a “correção” de Deus. Esta é uma indicação de que Deus não quer excluir nenhum filho e nenhuma filha do seu banquete, da salvação. Ele espera a conversão de todos. Para isso enviou Jesus ao mundo e iniciou a construção do seu reino de amor e justiça.

Em nossos dias os cristãos precisam ouvir bem esta mensagem do Evangelho: “fazei todo esforço possível para entrar pela porta estreita”. Pode ser exigente, mas significa colocar-se no seguimento de Jesus sendo fiel à sua missão. Em nossos tempos vemos muitas propostas e muitos caminhos. Por isso mesmo os cristãos precisam ser testemunhas verdadeiras de Cristo e não apenas aqueles que fazem belos discursos sobre o amor e a justiça.

Frei Valmir Ramos, OFM

Outras Postagens

8 thoughts on “21º Domingo do Tempo Comum: “Jesus ensina que a salvação é abraçar o seu projeto de amor e justiça pelo Reino”

  1. Good day! This is kind of off topic but I need some
    help from an established blog. Is it very difficult
    to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start.

    Do you have any tips or suggestions? With thanks

  2. I simply wished to say thanks all over again. I do not know the things I could possibly have tried without the entire secrets shared by you over that subject matter. This has been a real frightful case for me, but witnessing the very specialized tactic you resolved the issue took me to leap over happiness. Extremely grateful for this work and as well , believe you know what a great job you have been doing teaching people using your web page. Probably you have never encountered all of us.

  3. I enjoy you because of your entire effort on this website. My niece really loves engaging in investigation and it’s simple to grasp why. We all learn all about the powerful form you convey very important tricks by means of your website and as well increase response from people about this article and my princess is in fact understanding a lot. Enjoy the rest of the year. You’re the one doing a dazzling job.

  4. Thanks so much for giving everyone an extraordinarily spectacular possiblity to check tips from this website. It’s usually very enjoyable and as well , jam-packed with a lot of fun for me and my office mates to visit your blog nearly three times in one week to read through the latest things you have. And definitely, I am also at all times pleased considering the impressive tips and hints you give. Certain 4 points in this article are undeniably the most impressive we have all ever had.

  5. I together with my friends came reading the good pointers located on your website and so suddenly developed an awful feeling I had not thanked you for them. Those ladies were definitely totally excited to read through them and have honestly been having fun with them. Appreciation for genuinely indeed kind and for having this sort of really good subjects most people are really wanting to learn about. My personal sincere regret for not expressing appreciation to you sooner.

  6. My spouse and i felt so lucky when Michael managed to round up his researching from the ideas he grabbed while using the web page. It’s not at all simplistic to just happen to be freely giving techniques people have been selling. And we also know we have you to give thanks to for that. The main illustrations you’ve made, the easy blog navigation, the friendships you can help engender – it’s most terrific, and it’s really letting our son in addition to us recognize that this matter is satisfying, which is truly pressing. Thank you for the whole lot!

  7. Thanks so much for providing individuals with such a remarkable chance to read from this blog. It is often very enjoyable plus jam-packed with amusement for me and my office friends to search your website at the very least thrice in one week to read through the latest stuff you have. And indeed, I’m also usually pleased with your effective creative concepts you give. Certain 2 points in this post are without a doubt the most impressive I have ever had.

Deixe uma resposta

Início